Jak kontrolować lęk? Podpowiadamy

Jak kontrolować lęk? Podpowiadamy

Znasz to uczucie, gdy strach uniemożliwia Ci zrobienie czegoś, czego tak naprawdę bardzo chcesz? Nie jesteś jedyny. Lęk to stan emocjonalny, powstający przez nagromadzenie stresu w naszym organizmie. Możesz spróbować go pokonać na wiele sposobów. Pamiętaj jednak, że w niektórych przypadkach poradzenie sobie z własnymi emocjami może wymagać pomocy terapeuty.

Rodzaje lęku

Tak naprawdę lęk lękowi nierówny. Możemy go podzielić na ten odczuwany i ten domniemany. 

Lęk odczuwany powstaje na skutek jakiegoś doświadczenia. Jednak gdy ono mija, nasz stan emocjonalny wraca do normy. Natomiast lęk domniemany może towarzyszyć nam od wczesnego dzieciństwa. Stany lękowe odczuwamy bez jakichkolwiek bodźców zewnętrznych i przejmują one znaczną część naszego życia. W przypadku lęku domniemanego niezbędna jest pomoc specjalisty, który pomoże uporać się z przyczyną występowania stanów lękowych.

Sposoby na kontrolowanie lęku

Gdy znajdziesz się w sytuacji, w której ogarnie Cię lęk, spróbuj wykonać jeden z sześciu poniższych trików. Być może pozwoli Ci to na uspokojenie myśli i powrót do działania.

1. Myśl pozytywnie

Częstą przyczyną lęku są negatywne myśli krążące po naszej głowie. Boimy się, że coś pójdzie nie tak lub nie będzie perfekcyjne. Takie analizy sprawiają, że napędzamy spiralę lęku, która paraliżuje nasz organizm. Jeżeli jesteś w jakiejś stresującej sytuacji, staraj się nie przejmować ewentualnymi porażkami i być otwartym na inne możliwości życiowe. Przestań zamartwiać się o rzeczy, które jeszcze się nie wydarzyły.

2. Rozmawiaj z samym sobą

Jeśli pozytywne myśli nie pozwalają Ci pokonać lęku, przeprowadź pozytywną rozmowę z samym sobą. Powiedz do samego siebie na głos lub w myślach, że jesteś wartościową osobą, która może wszystko. Tego typu afirmacje pozwolą Ci uwierzyć w siebie i dodadzą Ci pewności. A wtedy żaden lęk Ci nie będzie straszny!

3. Oddaj się swojej pasji

Gdy ogarnia Cię lęk, warto spróbować o nim zapomnieć. Możesz to zrobić poprzez poświęcenie czasu na swoje hobby. Dobrym pomysłem jest aktywność fizyczna, która pozwoli wydobyć negatywne emocje na zewnątrz i dostarczy organizmowi masę endorfin, które dadzą solidnego kopa do działania!

4. Wykonaj proste ćwiczenia oddechowe

Wskazówka „oddychaj” może na pierwszy rzut oka wydawać się banalna – w końcu oddychamy przez cały czas. Kluczowe jest jednak świadome oddychanie. Wyobraź sobie, że z każdym wdechem przyciągasz do swojego umysłu same pozytywne myśli, a z każdym wydechem pozbywasz się tych negatywnych. Takie proste ćwiczenia możesz wykonywać w każdej chwili, nawet będąc już na egzaminie lub stojąc na scenie przed pełną publicznością.

5. Wykonaj ćwiczenia relaksacyjne

Czasem lęk odczuwany jest przez całe nasze ciało. Mięśnie są napięte, przez co czujemy się jeszcze bardziej zestresowani. Złotą radą na to są proste ćwiczenia relaksacyjne lub joga. Pozwalają one na rozluźnienie ciała i przyniosą ukojenie myślom.

6. Staraj się planować zadania do wykonania

Nierzadko przyczyną lęku jest strach przed niewykonaniem czynności, których nie możemy przełożyć na później. Staraj się więc planować harmonogram dnia zarówno w pracy, jak i w domu. Zadania, które nie mogą czekać, zrób w pierwszej kolejności, by nie musieć zaprzątać sobie nimi głowy przez resztę dnia. Nie zapomnij również o chwilach dla siebie i małych przyjemnościach

Zostaw komentarz

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *