Jakie probiotyki warto brać w wieku 20, a jakie 30, 40 czy 50 lat?

Jakie probiotyki warto brać w wieku 20, a jakie 30, 40 czy 50 lat?

Ostatnimi laty możemy zaobserwować rosnące zainteresowanie probiotykami. W aptece możemy kupić coraz większą liczbę preparatów, a wybór tego właściwego może przysporzyć nie lada trudności. Co to są probiotyki? Czym kierować się przy ich zakupie? Kiedy je brać? Na te i inne nurtujące pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Czym są probiotyki?

Probiotyki to żywe drobnoustroje, które – po przyjęciu w odpowiedniej ilości – wywołują pozytywne zmiany w organizmie. Innymi słowy, są to dobre bakterie, które wspomagają pracę naszych narządów wewnętrznych.

Zalety brania probiotyków

Probiotyki mogą przynieść wiele korzyści dla całego naszego organizmu. Przyjmując je regularnie, stwarzamy barierę ochronną przeciw bakteriom chorobotwórczym. Probiotyki poprawiają również trawienie i wchłanianie składników odżywczych z pokarmu. Ich niebywałą zaletą jest także przywrócenie równowagi flory mikrojelitowej po antybiotykoterapii. Regulują pracę jelit, stymulują pracę układu odpornościowego oraz hamują rozwój szkodliwych drobnoustrojów w organizmie.

Kiedy przyjmować probiotyki?

Probiotyki dobrze jest przyjmować przy schorzeniach takich jak: biegunka, zespół jelita nadwrażliwego, infekcje intymne, infekcje dróg moczowych, atopowe zapalenie skóry, alergie oraz hipercholesterolemia.

Jak brać probiotyk?

Jeśli decydujemy się na przyjmowanie probiotyku, należy zapoznać się z informacjami na opakowaniu o zawartości jednostek czynnych w produkcie. Naukowcy rekomendują, by dzienna dawka probiotyku wynosiła 5 − 10 × 109 CFU. Można je przyjmować zarówno na czczo, jak i do posiłku, choć niektórzy specjaliści zalecają, by przyjmować je wraz z produktami mlecznymi. Jeżeli przyjmujemy probiotyk z antybiotykiem, należy zachować kilkugodzinny odstęp pomiędzy preparatami.

Rodzaje probiotyków i ich zastosowanie

Probiotyki możemy przyjmować niezależnie od wieku. Większą uwagę należy zwrócić na ich zastosowanie – inne probiotyki będziemy przyjmować przy biegunce, a inne przy alergii.

Probiotyki na biegunkę

Jedną z dolegliwości, na którą możemy stosować probiotyk, jest biegunka. Probiotyk pozwala na przywrócenie odpowiedniej flory bakteryjnej jelit, co pomaga szybko się uporać z chorobą. W tym wypadku warto sięgnąć po probiotyk naturalny, taki jak np. kefir.

Probiotyki na jelita

Probiotyki pomagają w łagodzeniu objawów zespołu jelita drażliwego. Udowodniono, że w łagodzeniu objawów pomagają szczepy takie jak Bifidobacterium infantis 35624, Lactobacillus plantarum 299v, Lactobacillus rhamnosus GG, Lactobacillus reuteri DSM oraz Bifidobacterium bifidum MIMBb75. Dodatkowo pomagają one również w przypadku nietolerancji laktozy.

Probiotyki na zaparcia

W przypadku problemów z zaparciami pomocne mogą się okazać probiotyki z rodzaju Lactobacillus. Choć szczep probiotyczny, który ma udowodnione działanie leczące zaparcia, nie został jeszcze odkryty, Lactobacillus pomaga w regulacji wypróżnień zarówno u dorosłych, jak i dzieci.

Zdj. główne: Daily Nouri/unsplash.com

Zostaw komentarz

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *