Zdrowe włosy po czterdziestce? Trzymaj się tych zasad!

Zdrowe włosy po czterdziestce? Trzymaj się tych zasad!

Włosy są atutem kobiety, jednak musimy odpowiednio o nie zadbać. Tylko wówczas będą wyglądać pięknie i zdrowo. Oto krótki poradnik, jak dbać o włosy po 40. roku życia. 

Kondycja włosów po czterdziestce – co się zmienia?

Dojrzały wiek i zbliżająca się menopauza sprawiają, że nie tylko skórze jest trudniej, ale i włosom. Gwałtownie przyspiesza proces ich starzenia. Odpowiedzialne za to są przede wszystkim hormony – zmniejszający się poziom estrogenu i progesteronu. Spada też produkcja keratyny, która jest głównym budulcem włosów. 

Co więcej, zmniejszona jest też produkcja sebum. W konsekwencji włosy stają się matowe, tracą nawilżenie, objętość, łamią się, plączą i wypadają. To również czas, gdy przestają produkować melatoninę, na skutek czego pasma zaczynają siwieć.

Wszystkie wyżej wymienione czynniki sprawiają, że musimy całkowicie zmienić dotychczasowy sposób dbania o włosy. Potrzebna jest zdecydowana i intensywna regeneracja, jednak w żadnym razie nie możemy dopuścić do obciążania ich nadmiarem produktów. 

Jak dbać o włosy po 40. roku życia – sprawdzone wskazówki

Skoro wiemy już, jakie zmiany zachodzą we włosach, to możemy przejść do sposobów, mających zatrzymać niekorzystne zmiany i sprawić, że nasza fryzura cały czas będzie się świetnie prezentować.

Kosmetyki do zadań specjalnych

Podstawą są kosmetyki silnie nawilżające oraz odżywiające, ale jednocześnie delikatne, przeznaczone do włosów dojrzałych. Podczas zakupu dobrze wczytujmy się w składy – powinny być jak najbardziej naturalne i pełne substancji aktywnych. Przydadzą się witaminy i minerały, kozie mleko, oliwa z oliwek czy olej kokosowy. Regularnie – raz w tygodniu – zafundujmy sobie maskę wygładzającą z ekstraktem z miodu albo limonki, która zamknie łuski, zapobiegnie rozdwajaniu się końcówek i nadmiernej utraty wilgoci.

Pielęgnacja włosów od środka, czyli dieta i suplementy

Jak wiadomo, odpowiednio zbilansowana dieta ma ogromny wpływ na nasz organizm, w tym także na włosy. W codziennym menu powinny znaleźć się jajka, gruboziarniste kasze, makarony razowe, jajka, owoce morza, tłuste ryby morskie, drób, warzywa (szczególnie ciemnozielone), płatki owsiane, nasiona sezamu, orzechy i pestki słonecznika. W razie niedoborów możemy sięgnąć po suplementy, które mają w swoim składzie przede wszystkim skrzyp polny i cynk, a także kolagen, kwas foliowy, jod i żelazo.

Spanie na jedwabnej poduszce

Jedwabne poszewki na poduszki to nie jest chwyt marketingowy. Spanie na takiej pomaga dbać nie tylko o skórę twarzy, ale również o włosy. Materiał ten zmniejsza tarcie, więc włosy są zdecydowanie mniej podatne na uszkodzenia mechanicznie i nie plączą się. Oczywiście, jeśli mamy długie kosmyki, wówczas na noc wiążemy je w luźny kok bądź warkocz. Niewskazane jest spanie w rozpuszczonych włosach.

Tego nie rób – czyli co szkodzi włosom?

Na koniec mamy jeszcze kilka porad, czego lepiej nie robić, jeśli chcemy zachować włosy w dobrej kondycji. Przede wszystkim unikajmy kosmetyków z alkoholem w składzie oraz prostownicy, lokówki, tapirowania czy trwałej ondulacji. Niewskazane jest też nakładanie mnóstwa kosmetyków zarówno na same włosy, jak i na skórę głowy. Nie upinajmy ciasno włosów, szczególnie na długi czas ani wtedy, gdy są jeszcze mokre – w ten sposób osłabiamy już i tak wrażliwe cebulki.

Zdj. główne: Gabrielle Henderson/unsplash.com

Zostaw komentarz

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *