Mięso – czy jego spożywanie faktycznie może nam szkodzić?

Mięso – czy jego spożywanie faktycznie może nam szkodzić?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Mięso to produkt spożywczy, który ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Jakie są plusy i minusy diety, w której znajdują się dania mięsne? Jakich wyrobów mięsnych lepiej się wystrzegać? Sprawdźmy!

Czy mięso szkodzi zdrowiu? To zależy

I tak i nie – wszystko zależy od jego jakości. Wyroby mięsne nafaszerowane chemicznymi substancjami, które mają przedłużyć ich przydatność do spożycia i sprawić, że wyglądają bardziej apetycznie, niewątpliwie mogą negatywnie odbić się na naszym zdrowiu, Sztuczne barwniki, polepszacze smaku, substancje zwiększające objętość, czy antybiotyki sprawiają, że wiele osób całkowicie rezygnuje z jedzenia mięsa. Za tym krokiem przemawia też słynny raport Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która uznała mięso za czynnik rakotwórczy. Zgodnie z ustaleniami WHO, wystarczy dostarczać dziennie organizmowi 50 g mięsa przetworzonego (np. kiełbasy, boczku, pasztetu), aby zwiększyć ryzyko zachorowań na nowotwór jelita grubego o 18%.  Jednak czy oznacza to, że każdy z nas powinien wyeliminować z diety każdy rodzaj mięsa? Nie! 

Mięso z supermarketu a mięso z małego zakładu

Jeśli nie wyobrażamy sobie życia bez produktów mięsnych – kupujmy te wyrabiane zgodnie z tradycyjnymi recepturami, w małych, rodzinnych zakładach mięsnych, gdzie liczy się jakość, a nie ilość (dzienna produkcja wyrobów jest limitowana). W tego typu miejscach pracują osoby z pasją, które nie stosują szkodliwej chemii i starają się dostarczyć klientom produkt wysokiej jakości (co oczywiście przekłada się na wyższą cenę, niż w przypadku mięsa dostępnego w supermarkecie). Jednak w trosce o zdrowie, warto kupować mięso ze sprawdzonych, pewnych źródeł, które cieszą się renomą od lat. Wybierajmy chude mięsa, a kaszanki, żeberka i golonki jedzmy naprawdę sporadycznie, a najlepiej w ogóle z nich zrezygnujmy (z uwagi na wysoką zawartość tłuszczu).

Jakiego mięsa lepiej unikać, a jakie warto jeść?

Nie polecamy kupować mięsa wysoko przetworzonego (tj. kiełbas, konserw mięsnych, wędzonej szynki) pochodzącego z supermarketu. Produkty tam dostępne są naszpikowane substancjami, takimi jak:

  • glutaminian sodu (E621), 
  • saletra potasowa, 
  • azotyn sodu (E250),
  • poliakrylan sodu.

Zamiast czerwonego mięsa (wołowiny, wieprzowiny), sięgajmy po indyka, kurczaka, kaczkę, gęś lub cielęcinę (od zaufanego dostawcy). Pamiętajmy, że mięso jest cennym źródłem witamin z grupy B, żelaza, cynku i białka. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, wzmacnia układ odpornościowy, wspomaga trawienie, poprawia krążenie krwi. To nie koniec zalet mięsa – dostarcza nam ono również energii, z której możemy korzystać przez długi czas. 

Czy mięso tuczy?

Część osób zastanawia się, czy mięso może być przyczyną nadwagi i otyłości. Produkt ten stanowi podstawowe źródło tłuszczu zwierzęcego, jednak spożywane w rozsądnych ilościach nie powinno negatywnie odbić się na naszej figurze. Aby przytyć, należy doprowadzić do nadpodaży kalorii w stosunku do zapotrzebowania organizmu – tak więc mięso samo w sobie nie tuczy. 

Podsumowując, mięso niskiej jakości faktycznie może negatywnie odbić się na naszym zdrowiu. Jednak kupując produkty mięsne świadomie i jedząc je z umiarem, nasz organizm tylko na tym zyska.

Przeczytaj też: JAK ODCHUDZIĆ GRILLA? PODPOWIADAMY, CO WŁOŻYĆ NA TALERZ, BY NIE MARTWIĆ SIĘ DODATKOWYMI KILOGRAMAMI

Zdjęcie główne: Andrew/ stock.adobe.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Dlaczego olejek do brody to niezbędnik każdego brodacza?
Dlaczego olejek do brody to niezbędnik każdego brodacza?
Niezależnie od tego, czy Twoja broda ma 5, 10 czy 15 cm długości, to powinieneś wybierać odpowiednie kosmetyki do jej pielęgnacji. Bardzo dobrze sprawdzą się olejki do brody. Warto dowiedzieć się na ich temat więcej i poznać zalety ich stosowania.
Ostatnie wpisy
Jak uzyskać piękne rzęsy?
Jak uzyskać piękne rzęsy?