Co to są afirmacje i dlaczego warto z nimi pracować?

Co to są afirmacje i dlaczego warto z nimi pracować?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Okazuje się, że myśli można ,,przeprogramować”, zastępując złe pozytywnymi. Dowiedz się, jak wykorzystać afirmacje, aby trwale poprawić swoje samopoczucie.

Afirmacja – charakterystyka

To pojęcie wywodzi się od czasownika affirmare, które w języku łacińskim oznacza “zapewniać” oraz “potwierdzać”. Pewne przekonania i wyobrażenia, które zadomowiły się w naszym umyśle, sprawiają, że nieświadomie ograniczamy samych siebie. Afirmacje to ich przeciwieństwa. Jedna taka pozytywna myśl odpowiada innej, o negatywnym znaczeniu. 

Innymi słowy jest to autosugestia, która w naszym przekonaniu staje się równoważna z obiektywną opinią. Dotyczy sposobu, w jaki postrzegamy siebie samych, świat czy ludzi w danym otoczeniu. Zmieniając ów sposób postrzegania, zmieniamy też to, jak funkcjonujemy w naszej rzeczywistości. Afirmacje wykorzystują twórcze właściwości myśli. Przyswajając je regularnie, możemy usunąć z podświadomości osądy nas ograniczające i w ich miejsce “zakotwiczyć” te, które dadzą nam wolność i radość.

Praktyka nie dla każdego?

Pozytywny wpływ afirmacji zależy od kilku czynników. Poza systematycznym i prawidłowym ich przeprowadzaniem ważne jest to, jaką samoocenę ma dana osoba przed praktyką i podczas niej. Okazuje się, że nawet pozytywne autosugestie mogą być szkodliwe. 

Osoby o samoocenie negatywnej, mocno zaniżonej, będą na nie nie tylko mało podatne, ale też dodatkowo narażone na pogłębienie nieprzychylnych opinii o sobie. Pozytywne przesłanie o zbyt dużym kontraście do obecnego, zamiast zostać przyswojone, przyczyni się do trwałego obniżenia samopoczucia. W skrajnych przypadkach może być fundamentem do rozwinięcia się depresji.

Różnica między już obecnymi a wprowadzanymi autosugestiami nie powinna być zbyt duża. Z tego powodu, decydując się na pracę z afirmacjami, upewnij się, że twoja samoocena jest raczej pozytywna. Jeśli nie – to nad nią najpierw popracuj.

Jak tworzyć autosugestie?

Przede wszystkim zdaj sobie sprawę ze wszystkich, które już posiadasz. Poświęć chwilę na wypisanie blokujących Cię przekonań, zastanów się, skąd się wzięły i dlaczego wywołują w Tobie negatywne emocje. Czy pochodzą tylko od Ciebie, czy zostały ci wpojone przez kogoś innego? Dlaczego cię blokują? W jaki sposób cię ograniczają? Jak się znalazłaś w danej sytuacji i z jakiego powodu nie potrafisz z niej wyjść? (Pamiętaj, aby wrócić do nich na koniec całego procesu i sprawdzić, czy się zmieniły). Możesz skorzystać z gotowych afirmacji, które znajdziesz w internecie lub przygotować własne, które będą o wiele bardziej skuteczne – bo indywidualne.

1.   Muszą powstawać w sposób świadomy, to znaczy być przeciwieństwami już utworzonych negatywnych autosugestii.

2. Formułuj je za pomocą zdań oznajmujących czasu teraźniejszego, a więc nie: “Będę…” tylko: “Jestem…”. Przykładowo: “Jestem w szczęśliwym związku z moim obecnym partnerem/partnerką” czy “Jestem z siebie zadowolona”. Pozostań przy tym obiektywna, pod żadnym pozorem nie przekonuj siebie do niezdrowej relacji. Jeśli jest to dla Ciebie trudne, rób to stopniowo: “Codziennie jestem z siebie coraz bardziej zadowolona”.

3. Niech afirmacje będą pozytywne, pozbawione zaprzeczeń. Nie mogą wiązać się z takimi emocjami, jak strach, niepokój, zazdrość czy smutek. Skoncentruj się na tym, co chciałabyś otrzymać lub osiągnąć.

4. Zawrzyj w nich samo sedno swoich pragnień. Unikaj rozbudowanych zdań pełnych metafor i dopracowanych szczegółów. Bądź precyzyjna – im prostszy komunikat, tym lepiej.

5. Powinnaś naprawdę w nie wierzyć. Nie wypowiadaj ich bez przekonania, wiedz, że masz moc sprawczą i możesz wykorzystać ją z korzyścią dla siebie. Nie zapominaj – to ty masz tę moc, a nie same afirmacje!

6.   Każda z nich powinna rozpoczynać się od “Ja” , po którym wypowiesz swoje imię.

Autosugestie możesz zapisywać i odczytywać, nagrywać i odsłuchiwać. Wybierz taką formę, która najbardziej Ci odpowiada, tak samo jak porę – niektórzy lubią odbywać tę praktykę rano, inno wolą niedługo przed snem. Pierwsze efekty pracy z afirmacjami mogą pojawić się już po 21 dniach. Przekonaj się, czy to coś dla Ciebie.

Przeczytaj też: JAK ZACZĄĆ SPEŁNIAĆ MARZENIA BĘDĄC NA EMERYTURZE? POZNAJ HISTORIĘ MASAKO WAKAMIYA

Zdjęcie główne: EpicStockMedia/ adobestock.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Grinder do suszu – poradnik dla początkujących, pomagający w zakupie odpowiedniego na rynku
Grinder do suszu – poradnik dla początkujących, pomagający w zakupie odpowiedniego na rynku
Odkryj kluczowe kryteria, które musisz rozważyć podczas wyboru grindera do suszu. Ten praktyczny poradnik dla początkujących nauczy Cię wszystkiego, co musisz wiedzieć.
Ostatnie wpisy
Jak uzyskać piękne rzęsy?
Jak uzyskać piękne rzęsy?